Van Chicago naar Seattle in 25 dagen. Road trip met een splinternieuwe camper - Dag 16: Panther Flat State Park, CA - Umpqua Lighthouse State Park, OR

on 08 september 2017
Hits: 7950

Dag 16: 28 maart/ Panther Flat State Park, CA - Umpqua Lighthouse State Park, OR /

De ROUTE

Ons verblijf in California was kort maar krachtig. We rijden vanaf onze slaapplek richting de kust en komen dwars door Redwood National Park. Vorig jaar in California waren we zo onder de indruk van deze woudreuzen dat we ze graag nog een keertje willen bekijken. De mooiste zijn niet bereikbaar met de RV, maar bij de Visitors Center in Crescent City vertellen ze ons dat er vlak langs de weg zoals we gekomen zijn wel een mooie wandeling te doen is. We rijden dezelfde weg weer terug (gelukkig niet zo ver) en parkeren langs de weg. De wandeling begint een klein stukje het bos in. En al gauw zien we ze: de redwoods.

Wat een prachtige, imposante bomen zijn het toch. Het bos zelf is nat. Heel nat. Overal staan varens, en de meeste bomen zijn bedekt met mossen. Alles druipt. Kleine glinsterende waterdruppeltjes vallen van takjes, en alles wat je aanraakt is vochtig. Maar zo mooi... De zon schijnt van hoog boven in het bos met lange stralen naar beneden. Sommige gedeeltes van het bos zijn zo sprookjesachtig verlicht dat je verwacht dat er elk moment een elfje achter een boomstam vandaan kan komen. Andere stukken zijn zo dichtbegroeid en duister dat je de Grote Boze Heks al bijna vanaf haar bezem met haar kromme vinger ziet wenken. Met elke bocht die we nemen ziet het er weer anders uit. Overal lopen beekjes en kleine watervalletjes. Het is echt net een sprookjesbos.

Als we afscheid nemen van de enorme bomen, rijden we weer richting Oregon. Vandaag begint een lange en hopelijk mooie reis omhoog langs de Oregon Coast. Het is jammer genoeg wat heiïg, waardoor we niet echt ver langs de kust kunnen kijken, maar de woeste rotsige kustlijn is desondanks erg mooi.

We hebben wederom een State Park op het oog waar we graag willen slapen. We hebben ontdekt dat een State Park voor ons de uitgelezen plek is om te overnachten: goedkoop, maar vaak juist veel mooier dan 'gewone' RV-parks. Die liggen vaak direct langs de weg. Heel praktisch dus, maar niet altijd even aantrekkelijk. De State Park Campsites zijn dat wel: midden in de natuur, soms met alleen simpele voorzieningen, maar daar is de prijs dan ook naar.

In Umpqua Lighthouse State Park worden we begroet door een zeer vriendelijke camp host. Dit zijn vaak vrijwilligers die de camping runnen, veel weten van de natuur en van de omgeving, en klussen doen die op de camping nodig zijn. De host vertelt ons welke plekken er nog open zijn. We vragen ook om een bundeltje fire wood zodat we vanavond een mooi fikkie kunnen stoken.

Nu het nog licht is lopen we eerst een rondje om Lake Marie heen. Dit meer ligt direct achter onze kampeerplek, we kijken er zelfs op uit. Achter het meer liggen de duinen en de Pacific. Vanaf het meer lopen we nog even door naar de vuurtoren. Dit is een van de oudste vuurtorens van Oregon en nog steeds in gebruik. Hij is zichtbaar tot 19 mijl uit de kust.

Als we weer bij ons Huis zijn maak ik eten. Michel heeft nauwelijks tijd om het op te eten, want vuur maken is hard werken, ook als je vakantie hebt. Ook begint het te miezeren, maar wij gaan gezellig. bij. het. kampvuur. zitten. Punt. Want dat hoort zo. En eerlijk is eerlijk, er komt een hoop gewapper aan te pas, er moet hout gekloofd worden, nog meer gewapper, en steeds de blokken weer arrangeren zodat het precies goed ligt, dus er blijft weinig tijd over om ervan te genieten, maar het is wél gezellig!