Van Chicago naar Seattle in 25 dagen. Road trip met een splinternieuwe camper - Dag 13: Bruneau Dunes State Park, OR - Dayville, OR

on 08 september 2017
Hits: 8972

Dag 13: 25 maart/ Bruneau Dunes State Park, OR - Dayville, OR

De ROUTE

We worden wakker met op de achtergrond de mist, hangend boven het meer. De duinen torenen er hoog boven uit. Voor we wegrijden wil Michel nog een keer de watertank doorspoelen, want het water dat na de eerste keer uit de kraan kwam, was melkachtig-wit. Het is nogal een karwei, met aansluiten, checken, nog eens aansluiten, leeg laten lopen... Maar het lukt. We kunnen weer op pad.

We doen eerst weer even boodschappen in Boise. Als we hebben gegeten rijden we verder, dit keer naar Baker City. Hier staat een gold nugget tentoongesteld in de US Bank die we graag willen zien. Nog net op tijd kom ik erachter dat het zaterdag is en dat de bank dus helaas dicht is. Dat gaat dus niet door. Dus rijden we naar het Oregon Trail Interpretive Center. Dit museum laat zien hoe de reis van de emigranten van oost naar west moet hebben uitgezien. We zien verhalen uitgebeeld over gammele wagens, zieke kinderen, en gevaarlijke oversteken over razende rivieren. Buiten in het veld zijn de sporen van die duizenden wagens nog steeds zichtbaar.

Vanaf Baker City rijden we weer naar het westen, want we slapen vanavond in Dayville. Onderweg hebben we prachtige uitzichten, en talloze riviertjes en watervalletjes door de nu snel smeltende sneeuw. Veel landerijen staan zelfs gedeeltelijk onder water. In dat water zien we opeens twee sierlijke, grote vogels staan. 'Gewoon reigers, toch?' zegt Michel. Nee, niet gewoon reigers. Ik pak mijn planten- en dierenboekje erbij dat we gekocht hebben in Grand Teton en ik vind ze meteen: het zijn twee sandhill cranes. Kraanvogels dus. De ene duikt steeds diep in elkaar en springt daarna een stukje de lucht in. Blijkbaar zijn ze al aan het baltsen. We blijven een tijdje staan kijken, op de weg, want er is toch niemand. In die uren op de weg zijn we misschien vijf andere auto's tegengekomen.

Als we aankomen op de camping worden we binnen begroet door de eigenaar. Hij vertelt ons dat de rivier zo hoog staat dat de mooiste plekken van de camping onder water staan, maar we mogen op plek nummer 1 staan, onder de populieren. We zetten de ramen een stukje open en horen de rivier stromen. Heerlijk.
Het sanitair bestaat uit een WC-balzaal en een douche-balzaal. Het gebouwtje is duidelijk zelf in elkaar getimmerd en het ruikt binnen nog naar nieuw, warm hout. Er staat een straalkacheltje aan, speciaal voor ons blijkbaar, want we zijn (alweer) de enigen op de camping. De haken om je handdoek aan te hangen zijn gemaakt van oude hoefijzers. Zo schattig! Kortom: ik voel me hier al thuis!